torstai 23. tammikuuta 2014

Kokemuksia opiskelutulkkauksesta

Kokemuksia opiskelutulkkauksesta..

Kävin lukiota, jossa ei ollut tulkkausta. Opettajat viittoivat meidän kanssamme. Saimme kysyä suoraan opettajilta. Opetus toteutui ihan melkein viittovien oppijoiden ehdoilla. 

Milloin aloin käyttämään opiskelutulkkausta? Kun aloitin luokanopettajan opinnot Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuksen laitoksella v.2001. Minun piti etsiä rytmiä, milloin katsoa tulkkausta ja kirjoittaa muistiinpanoja. Luennoitsijoita on monenlaisia. Osa antoi monisteita ja osa luentomateriaaleista löytyi verkosta. Kasvatustieteen opinnot menivät ihan mukavasti. Jatkoin myös suomalaisen viittomakielen opintoja. Valmistumiseni jälkeen halusin tehdä jatko-opintoja.

Oppiminen on niin mukavaa. 

Olen tällä hetkellä opintovapaalla. Ajattelin viime vuonna, että voisin suorittaa myös sivuaineopintoja. Hain ja sain. Olen melkoisesti yllättynyt, miten moni luennoitsija on ihan erilainen kuin opettajankoulutuslaitoksella. Osa luennoitsijoista ei ole suostunut antamaan luentomateriaalia vedoten tekijänoikeuksiin. Olen yrittänyt kirjoittaa ihan vauhdilla muistiinpanoja katsoen samanaikaisesti tulkkausta. 

Mutta.. 

Joskus tulkit eivät saa etukäteen materiaalia luennoitsijoilta. Olen seurannut, miten tulkit ovat yrittäneet tehdä parhaansa mukaan tulkata. Olen ollut vähän ihmeissäni, miten osa luennoitsijoista ei ymmärrä miten tärkeää tulkkien on saada tietää käsitteistä. Eri tieteenalassa katsotaan käsite eri tavoin. Etukäteen valmistautuminen edesauttaa tulkkauksen sujumista. En kuitenkaan usko, että luennoitsijat tekisivät kiusallaan näitä asioita. 

Viittomakielisenä opiskelijana ajattelen usein asioita ensin suomalaisella viittomakielellä, sitten vasta mietin miten kirjoittaa suomeksi. Olen joutunut opiskelemaan kahdella kielellä koko ajan. Siksi olen pyytänyt tulkkeja sormittamaan tavallista enemmän, jotta tietäisin ko.ilmiöstä suomenkielistä nimiä. Suomenkielisillä opiskelijoilla on hieman helpompaa, kun he voivat kuunnella ja kirjoittaa yhdellä kielellä. Voi olla, että luennoitsijat eivät aina ymmärrä tätä asiaa.Pitäisikö minun kertoa jokaisen kurssin alussa ja jokaiselle luennoitsijalle tästä asiasta? Koen, että minulla pitäisi olla opiskelurauhaa. Mitä mieltä olet?


Toivolan vanha piha

4 kommenttia:

  1. Sinä suhtaudut asioihin niin positiivisesti ja rakentavasti, että varmaan pitäisi ja kannattaisi:-) Eivät tosiaan varmaan ilkeyttään, vaan tietämättömyyttään, monet opettajat jätä ottamatta huomioon joitakin pieniä, mutta merkityksellisiä asioita. Itse olen sen huomannut, kun työssäni otan puheeksi opettajien kanssa erilaisten oppijoiden asioita. Jos asia on oma tai lapsen, monesti turhauttaa. Mutta sitten ajattelen, että minulla on mahdollisuus valistaa. Ja näinkin elämäni on osaltaan tärkeää:-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä ymmärrän, että mun opiskelemien sivuaineiden luennoitsijat eivät ole varmaan koskaan kohdanneet viittomakielistä opiskelijaa. Nykyään puhutaan paljon estettömyydestä. Millainen on esteetön yliopisto? Kaikki luennoitsijat eivät ole aina tehneet pedagogisia opintoja. Tekijänoikeuksiin vetoaminen on mielestäni hieman hassua, sillä tiedon pitäisi olla avointa kaikille. Luulen, että moni suomenkielinen opiskelija on samaa mieltä.

      Poista
    2. Olen vastaavaa törmännyt tähän. Olen vain valistanut opettajia, että luentomateriaalit tulevat tulkin työkäyttöön ja tulkit tuhoavat ne materiaalit kurssin päätteeksi ja korostaisin sitä, että tulkitkin täytyy valmistautua kursseille kuten opettajakin itsekin. Uskon, että luennoitsijat ymmärtävät paremmin kuin selittää asiasta. Muista myös vilkaista sivua kuin www.opiskelutulkki.fi. Siinä voisi kehottaa luennoitsijaa vilkaisemaan. :) Iloa opiskeluun!

      Poista
  2. Pirkko, tulkit ovat valistaneet opettajia ja selittäneet ihan riittävästi. Tulkit ovat aina ottaneet yhteyttä luennoitsijoihin. Yliopistolla on opiskelutulkkauksen koordinaattori ja myös tietoa opiskelutulkkauksesta löytyy netissä. Olen esittänyt tämän asian yliopiston esteettömyydestä vastaavalle, että olis hyvää järjestää koulutusta. Aikaisemmin opettajankoulutuslaitoksella ei ollut tämän kaltaista ongelmaa.

    VastaaPoista